Logo Sofie Nordengen

OM MEG


Mitt navn er Sofie Nordengen, og jeg er en mediegrafiker og content manager fra Oslo.


Helt siden jeg var liten har jeg hatt kreative prosjekter og hobbyer, som tegning, foto og websider. At jeg utdannet meg innen grafisk design og markedsføring har vært en naturlig utvikling.


Kort fortalt valgte jeg formgivning som ekstra fag på VGS, et år med digital design på folkehøgskole og bachelorgrad i mediedesign. For mer praktisk erfaring valgte jeg å bli lærling som mediegrafiker og siden har jeg jobbet både inhouse og i byrå med design, markedsføring og innhold. Jeg elsker å lære nye ting, så kompetansen min blir stadig bredere.


Utenfor jobb bruker jeg gjerne tiden min på matlaging, trening og kreative prosjekter.


BRED ERFARING


Jeg er utdannet mediegrafiker, men har i tillegg til grafisk design og innholdsproduksjon jobbet med flere sider av markedsføring og kommunikasjon.

  • Grafisk design
  • Content Management
  • Kampanjeplanlegging
  • Innholdsproduksjon
  • SEO
  • Nettsider
  • Foto
  • Kundebehandling

ERFARING

2021–

Markedsfører og content manager

Metro Branding


Som markedsfører og content manager har jeg tatt i bruk min brede kompetanse for å sørge for helhet i kommunikasjonen til kundene våre.


Jeg jobber tett med kunder i ulike bransjer, der jeg både er rådgiver, utvikler strategier og produserer innhold til flere kanaler. For eksempel sosiale medier, nyhetsbrev og websider med SEO optimalisert innhold og UX-skriving.


Noen av kundene jeg har jobbet med er ALFA Sko, Dun & Bradstreet, Steni AS, Kinnarps, Glava, PåHåret og Metro Branding sine egne kanaler.



2017–2021

Kreativ innholdsprodusent

Fjordland


I Fjordland har jeg hatt et bredt spekter av arbeidsoppgaver for flere av Norges største merkevarer som Fjordland, Yoplait, Bremykt, Brelett, KOS og LIBERTÉ.


Jeg har hatt ansvar for og jobbet med en rekke områder ved markedsføring og intern kommunikasjon. Sosiale medier, nettsider, nyhetsbrev, kampanjer, mediebank, annonser og pressemeldinger for å nevne noe.


Jeg har produsert innhold til både trykte og digitale flater, både grafisk og tekstuelt, og også jobbet med strategi, prosjektledelse og kundebehandling. I tillegg til å produsere selv, har jeg også jobbet tett med andre medie- og reklamebyråer.



2015–2017

Mediegrafiker - Lærling

Cappelen Damm


I to år var jeg lærling i forlagets produksjonsavdeling og fikk god praktisk erfaring med design av bøker, kataloger, logoer og serier i tillegg til kvalitetssikring av trykkfiler og kommunikasjon med trykkerier, konsulenter, redaksjoner og markedsavdeling.


Jeg avsluttet læretiden med en svenneprøve bedømt til «meget godt bestått».



2013–2015

PR/Info

Studentenes Hus «HUSET» Gjøvik


Ved siden av studiene jobbet jeg for «HUSET» med design, produksjon og distribusjon av materiell for arrangementer. Etterhvert ble jeg leder med personalansvar og styremedlem. Jeg hadde også ansvar for sosiale medier og var pressekontakt.


I 2015 fikk jeg det store og æresfulle oppdraget med å lage visuell profil for studentuka, årets høydepunkt for «HUSET» og studentene.



2017

SVENNEBREV MEDIEGRAFIKER


«Bestått meget godt»


I august 2017 gjennomførte jeg min svenneprøve etter to år som lærling i Cappelen Damm med den høyeste graden «bestått meget godt».



2012 - 2015

BACHELOR MEDIEDESIGN


På Høgskolen i Gjøvik (nå NTNU Gjøvik) tok jeg en bachelor-utdannelse i mediedesign.


Studiet var bredt med både praktiske og teoretiske fag som resulterte i en portefølje som avsluttende oppgave. 



2012 - 2015

KURS


UX-skriving

Digital markedsføring

Digital annonsering

Adobe Indesign

Adobe Photoshop

Adobe Illustrator

Mailchimp